تبلیغات
آموزشهای لژیون همسفر صبا - استراتژی‌های تغذیه‌ای برای بهبود خلق‌وخو و ایجاد شادی
 

استراتژی‌های تغذیه‌ای برای بهبود خلق‌وخو و ایجاد شادی

نوشته شده توسط :همسفر الهام قدیری
چهارشنبه 31 مرداد 1397-12:25 ق.ظ

نیاز انسان به خوراک یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر می‌باشد. احتیاج به خوراک دائمی است و ارگانیسم را مجبور می‌کند تا برای به دست آوردن خوراک و رفع گرسنگی کوشش کند.

تغذیه صحیح، رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد. تغذیه صحیح شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آب می‌باشد تا رشد و سلامت یاخته‌های بدن تأمین شود. این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل می‌کنند قابل‌جذب می‌شوند و برای تأمین نیازهای حیاتی مورداستفاده یاخته‌های بدن قرار می‌گیرند.

نکته مهم در تأمین مواد غذایی موردنیاز بدن تأثیرات آن بر جسم و روان است؛ به‌عبارت‌دیگر احساس شاد بودن و رضایت یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سلامتی افراد جامعه است. طی تحقیقات انجام‌شده رابطه مستقیم بین نوع تغذیه و وضعیت ذهنی و روحی انسان وجود دارد. خوردن منظم غذاهایی که تأثیر مثبت بر شادابی و تندرستی دارند و اجتناب از مواد غذایی مضر کمک می‌کند تا بتوانیم شادتر و سالم‌تر زندگی کنیم.

اما می‌بایست به موضوع مهمی هم توجه داشت و آن اینکه هیچ تغییری نمی‌تواند ناگهانی باشد. تغییر باید خیلی آهسته صورت گیرد تا بدن بتواند خودش را به‌تدریج با شرایط جدید تطبیق دهد. یک سال زمان لازم است تا از رژیم ناسالم به سالم کامل رسید.


در ادامه به استراتژی‌های تغذیه‌ای برای بهبود خلق‌وخو می‌پردازیم:

الف - به‌اندازه کافی غذا بخورید

بر اساس تحقیقات منتشرشده توسط دانشگاه ایلینوی، خوردن منظم وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها باعث ثابت ماندن سطح قند خون می‌شود. خوردن غذا در فواصل منظم کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که بدن شما یک منبع مستمر انرژی دارد و این ممکن است به پایداری خلق‌وخوی شما کمک کند.


ب- وعده‌های غذایی را حذف نکنید

به گفته محققان کلینیک مایو، شروع یک روز کاری بدون خوردن صبحانه ایده اصلاً خوبی نیست. حذف وعده‌های غذایی باعث کاهش توانایی بدن در جذب مواد موردنیاز خود می‌شود و افراد را بیشتر در معرض پرخوری و چاقی قرار خواهد داد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید خوش‌اخلاق باشید، از گرسنه ماندن خودداری کنید. یکی از وعده‌های مهم غذایی صبحانه است؛ درصورتی‌که هرروز صبح صبحانه بخوریم در طول روز شاداب‌تر و بانشاط‌تر می‌مانیم. با توجه به تحقیقات انجام‌شده، خوردن صبحانه باعث بهبود حافظه، افزایش انرژی و آرامش بیشتر می‌شود و برعکس نخوردن آن منجر به خستگی و اضطراب بیشتر در طول روز شده و بالطبع این مسئله بر روی خلق‌وخوی تأثیر می‌گذارد.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه ترکیبی از غلات کامل، لبنیات کم‌چرب و میوه‌هاست که این مواد غذایی سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها هستند.


ج - بدانید از چه چیزهایی باید پرهیز کنید

قبل از اینکه بتوانید از خوراکی‌های تقویت‌کننده خلق‌وخو استفاده کنید، نیاز است بدانید که کدام‌یک از مواد غذایی را باید از لیست خرید خود حذف یا استفاده از آن را محدود کنید.

یکی از عمده‌ترین دلایل ایجاد بداخلاقی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده؛ مثل شکر هستند. قندهای ساده‌ای که در تنقلاتی مانند آب‌نبات و نوشابه و همچنین در غذاهای روزانه‌ای مثل آب‌میوه، شربت و انواع مربا وجود دارد باعث می‌شود تا قند خون بدن مثل ترن هوایی بالا و پایین برود. نشاسته سفید تصفیه‌شده مانند برنج سفید، نان سفید و کراکرها می‌توانند اثر مشابهی داشته باشند. محققان کلینیک کلیولند هشدار می‌دهند که تنقلات و غذاهای بی‌خاصیت ممکن است ذائقه شما رو اقناع کند؛ اما احتمالاً به تغییر مثبت خلق‌وخوی شما کمکی نمی‌کند.


د- برای کاهش وزن، درست تغذیه کنید.

بنا بر تحقیقات انجام‌شده بر روی 4600 زن بین سنین 40 تا 65 سال، رابطهٔ محکمی بین چاقی و افسردگی وجود دارد؛ پس بهتر است هر چه زودتر به وزن نرمال برسیم و بهترین راه برای تناسب‌اندام ورزش و رژیم غذایی است؛ اما نکته بسیار مهم این است که برای لاغر شدن از چه رژیم غذایی استفاده می‌کنیم. باید توجه کنیم که رژیم‌های غذایی که کالری دریافتی روزانه آنها خیلی پایین است علاوه بر آسیب‌های زیادی که به بدن ما می‌رسانند به‌خودی‌خود منجر به عصبانیت، اضطراب و ناراحتی نیز می‌شوند و خلقمان را تنگ می‌کنند؛ پس باید تلاش کرد تا برای لاغر شدن از رژیم‌های غذایی مناسب به‌علاوه ورزش استفاده کنیم.








نظرات() 


فاطمه همسفر امیر
یکشنبه 4 شهریور 1397 12:49 ق.ظ
الهام عزیزم خدا قوت از همه زحماتت سپاسگزارم امیدوارم اجر خدماتت در زندگی ات جاری گردد و به زودی رهایی مسافرت را جشن بگیری.
همسفر فاطمه.
شنبه 3 شهریور 1397 07:30 ق.ظ
خانم الهام عزیز ممنون از مطالب و تحقیقات زیبایی که در وبلاگ قرار می‌دهید. ممنون که به صفحات رنگین ، زیبا و پرمحتوای لژیون افزودید و تنوع را ایحاد کردید.
بسیار مفید و موثر . انشاءالله که به فعل برسانیم و در حفظ و سلامت جسم و روان خود کوشا باشیم.

ممنون از مدیریت پرثمر شما ، ممنون که بر علم ما می‌افزایید.

خداوند یار و نگهدارتان ، نگاه خداوند با شما و سایه ی رحمت واسعه ی الهی شامل حالتان
زینب
چهارشنبه 31 مرداد 1397 10:02 ب.ظ
خداقوت خواهر عزیزم
پوران
چهارشنبه 31 مرداد 1397 08:56 ب.ظ
خداقوت الهام عزیز
امیدوارم با تغذیه درست هم به جسم وهم به روح وروان سالم برسیم تا بتوانیم درست فکر کنیم ودرست تصمیم بگیریم .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox